Молодежные проекты Киева

Наши друзья

Новости

Просьбы о помощи

Ответ

Здравствуйте! Хочу купить земельный участок под строительство жилого дома, т.к. купить квартиру или уже готовый дом нет финансовой возможности. Проконсультируйте, пожалуйста, какие документы должны быть у собственника (продавца)на вышеуказанный зем. участок, чтобы все было законно? Имеют ли эти документы срок действия или они действую бессрочно и их не нужно периодически обновлять? Есть ли срок в течении которого должен быть построен жилой дом на земельном участке под строительство жилого дома. Может быть Вы еще что-то посоветуете по поводу вышеуказанного зем. участка.

Наташа

Отвечает юрист Эвелина Каравай:

 Відповідно до ст. 40 Земельного кодексу України громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених Земельним кодексом України, можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду.

 Відповідно до ст. 38 Земельного кодексу України земельні ділянки з цільовим призначенням «для громадської та житлової забудови» можуть надаватися лише в межах населеного пункту.

 Розглянемо порядок безоплатної передачі земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і гаражного будівництва у власність.

 Статтею 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної та комунальної власності для:

 будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)

 у селах у розмірі не більше 0,25 гектара;

 у селищах у розмірі не більше 0,15 гектара;

 в містах у розмірах не більше 0,10 гектара.

 індивідуальних гаражів не більше 0,01 га

 Безоплатна передача земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на практиці відбувається за порядком, який визначений ст. 118 Земельного кодексу України на підставі технічних матеріалів, які підтверджують розмір земельної ділянки, яка перебуває є користуванні, або за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, якщо вона передається із земель запасу.

 Так, для отримання безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва із земель запасу необхідно:

 КРОК 1. Подати клопотання (заяву) домісцевої ради із зазначенням: бажаних розмірів земельної ділянки, що не перевищують норми безоплатної передачі, цільового призначення земельної ділянки (для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд).

 КРОК 2. Місцева рада розглядає клопотання та приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або відмовляє у задоволенні клопотання.

 Зверніть увагу! Місцева рада зобов’язана розглянути клопотання та прийняти рішення по ньому у термін 1 місяць.

 Майте на увазі! Відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має бути мотивованою. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

 КРОК 3. Отримавши дозвіл від місцевої ради, необхідно для розроблення землевпорядної документації на земельну ділянку звернутися до землевпорядної організації, яка має ліцензію на виконання таких робіт.

 КРОК 4. Землевпорядна організація розробляє проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та здійснює його погодження у необхідних органах.

 До відома! Проект відведення земельної ділянки погоджується місцевими органами земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом архітектури. Крім того, технічна документація по відведенню земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку підлягає державній експертизі.

 КРОК 5. Місцева рада приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

 КРОК 6. Орган земельних ресурсів на основі рішення місцевої ради видає державний акт на право власності.

 ЯКЩО ЗЕМЛЯ КУПУЄТЬСЯ:

 Усі землі на території України в залежності від свого призначення розділені на декілька категорій. Якщо ви збираєтесь придбати земельну ділянку для будівництва котеджу, обов’язково зверніть увагу на те, що земля має бути призначена для житлового та громадського будівництва.

 Звичайно, можна купити ділянку землі в садовому кооперативі та збудувати на ній будинок для постійного проживання, але в такому будинку неможливо буде зареєструватися. Не варто особливо розраховувати на можливість зміни категорії землі після її придбання: навіть якщо така операція завершиться щасливо, витрати коштів на її здійснення, не кажучи вже про витрачені сили та час, можуть значно перебільшити вигоду на момент купівлі ділянки.

 Власник земельної ділянки у разі її продажу має надати ряд документів, основним серед яких є державний акт на землю. У цьому документі обов’язково зазначаються всі власники землі, вказується площа та призначення земельної ділянки, її план-схема з прив’язкою до місця розташування. Окрім державного акту власник ділянки на момент укладання угоди купівлі-продажу зобов’язаний надати довідку про відсутність обмежень щодо земельної ділянки, яка видається кадастровим бюро. Експертна оцінка вартості земельної ділянки виконується спеціалістом, який має відповідну ліцензію, на підставі такої оцінки нотаріус розраховує розмір державного збору при вчиненні операції купівлі-продажу земельної ділянки.

 Українським законодавством у разі оформлення договору купівлі-продажу земельної ділянки передбачена обов’язкова сплата певних платежів, до яких належать:

 нотаріальні послуги, які оплачуються в залежності від існуючої домовленості між сторонами угоди покупцем, продавцем або обома учасниками в рівних частинах

 держмито у розмірі 1% від експертної оціночної вартості земельної ділянки, що зазначається в угоді купівлі-продажу; найчастіше сплачується продавцем

 продавець земельної ділянки також має сплатити податок з доходів фізичних осіб у розмірі 5% від вартості земельної ділянки

 Зверніть увагу на те, що у разі придбання земельної ділянки в шлюбі для її продажу необхідно буде надати нотаріально завірену згоду від чоловіка/дружини на продаж землі. Якщо власниками землі також є діти, то для уможливлення продажу земельної ділянки необхідно буде надати дозвіл від місцевого органу опіки та піклування. Окрім зазначених документів при оформленні угоди купівлі-продажу землі потрібно буде надати документи (включаючи паспорт чи свідоцтво про народження, ідентифікаційний код, свідоцтво про шлюб або про розірвання шлюбу) усі власників ділянки. Покупець також може вимагати надання довідки про відсутність заборгованості по сплаті за землю.

 Процедура оформлення договорів купівлі-продажу земельних ділянок з 1 січня 2013 роки зазнала істотних змін. Причиною тому - набрання чинності Закону «Про Державний земельний кадастр» і «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Ними були впроваджені нові правила виникнення, переходу і припинення прав на об'єкти нерухомості, в тому числі на земельні ділянки, які суттєво спрощують процедуру відчуження земельних ділянок. Особливо, якщо мова йде про приватні земельні ділянки.

 Раніше для продажу приватної земельної ділянки потрібно було не тільки засвідчити і зареєструвати договір купівлі-продажу (міни, дарування) землі у нотаріуса, але і проставити на державному акті про право власності відмітку про відчуження земельної ділянки. Причому таку позначку повинен був зробити не тільки нотаріус, який посвідчує договір, а й Держкомзем, як орган, який здійснює державну реєстрацію прав на землю. Така відмітка Держкомзему засвідчувала факт державної реєстрації прав на землю у Державному реєстрі земель, а сама процедура такої реєстрації займала до 14 календарних днів (а іноді і більше).

 Тепер же, за рахунок надання нотаріусам статусу державних реєстраторів прав на нерухомість укласти угоду про відчуження землі можна всього за день. Протягом цього дня нотаріус тепер може посвідчити договір купівлі-продажу землі, та внести до Державного реєстру речових прав інформацію про перехід права власності на земельну ділянку за умови надання сторонами всіх документів, необхідних законодавством і оплати ними послуг нотаріуса.

 До числа документів, які необхідно надати нотаріусу належить, перш за все, договір, на підставі якого право власності на землю переходить від однієї особи до іншого. Це може бути як договір купівлі-продажу, так і договір міни, дарування. Загальні вимоги до такого договору встановлені ст. 132 Земельного кодексу та з 2009 року не змінювалися.

 Крім договору про відчуження землі, продавцеві (іншому відчужувачу) також необхідно буде надати державний акт про право власності на землю. Незважаючи на те, що починаючи з 1 січня 2013 держакти не видаються, раніше видані документи і раніше зберігають свою силу і є документами, що підтверджують право власності на землю. А ч. 3 ст. 132 Земельного кодексу визначає його в якості обов'язкового додатку до договору про відчуження землі.

 Крім того, нотаріусу необхідно надати:

 Документ, що засвідчує право власності продавця на земельну ділянку. Крім державного акта на землю, таким документом може бути договір, на підставі якого ця земля була придбана або свідоцтво про право на спадщину;

 Паспорти або інші документи, що засвідчують особи сторін угоди (їх представників);

 Копію реєстраційного номера облікового номера платника податків (для фізичної особи - сторони договору) або копію довідки з ЄДРПОУ (для сторони договору - юридичної особи);

 Документ, який підтверджує повноваження представника (договір доручення, довіреність, статут, наказ та інше), і його копія (залишається у нотаріуса), якщо угода відбувається представником;

 Заява нового власника про державну реєстрацію права власності на нерухомість;

 Квитанцію про оплату державного мита;

 Квитанцію про внесення плати за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

 Квитанцію про оплату інших послуг нотаріуса;

 Квитанцію про оплату послуг за надання витягу з Державного земельного кадастру.

 У разі, якщо земельній ділянці не присвоєно кадастровий номер, то заявнику доведеться самому подбати про отримання витягу з Державного земельного кадастру. При цьому до Державного земельного кадастру автоматично переносяться відомості тільки про ті земельні ділянки, які були зареєстровані в Державному реєстрі земель. Враховуючи, що останній існує тільки з 2004 року, то це все ті ділянки, право власності на які виникло або перейшло після цієї дати.

 Інформація про земельні ділянки, передані / придбані у власність до 2004 року в Державному реєстрі земель, а, отже, і в Державному земельному кадастрі не відображається, оскільки до цієї дати вимоги про реєстрацію землі в законодавстві не було. Для внесення відомостей про ці ділянки до Державного земельного кадастру необхідно буде не тільки подати заяву про відкриття Поземельної книги на ділянку і присвоєння їй кадастрового номера, а й розробити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Тільки після внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру можна буде отримати витяг з нього і, відповідно, продати землю іншій особі.

 У разі якщо сторонами договору є фізичні особи, то додатково потрібен також висновок експерта про оціночну вартість земельної ділянки. Якщо ж земельна ділянка буде відчужуватися за договором міни або дарування, то для цілей визначення держмита державний нотаріус також вимагатиме довідку про нормативну грошову оцінку землі. Також, може знадобитися:

 письмова згода співвласників земельної ділянки (у т. ч. другого з подружжя) у разі відчуження земельної ділянки спільної власності;

 дозвіл органу опіки та піклування на укладення договору (якщо право власності на земельну ділянку має дитина);

 документ, що підтверджує згоду іпотеко тримача або органу ДПС на відчуження майна (у разі продажу землі, яка перебуває в іпотеці або в податковій заставі).

 Також, варто відзначити, що оформлення договору купівлі-продажу та реєстрація прав власності за покупцем може здійснюватися нотаріусом за місцезнаходженням земельної ділянки або за місцезнаходженням (місцем проживання) однієї із сторін договору. За результатами оформлення сторонам видаються засвідчені договори купівлі-продажу земельної ділянки, а новому власнику ще й витяг з Державного реєстру речових прав, який підтверджує факт реєстрації за ним права власності на цю ділянку.

Наши проекты

Вопросы и ответы

01014 (для стран СНГ 252014) Украина, г. Киев,
ул. Тимирязевская 1, Свято-Троицкий Ионинский монастырь
email: miloserdie@ukr.net
христианство.ру Rambler's Top100 На главную | Написать письмо