Новости

Жага Бога

Жага Бога

07 декабря 2022

 

Упродовж тисячоліть старозавітні покоління очікували пришестя обіцяного Месії. Грішили й каялися, падали й піднімалися, сміялись і гірко плакали, молились і замовкали, дивлячись на страхітливі знамення часів, пророкували, виконували закон, постили та по кісточки заливали храмову підлогу жертовною кров’ю. Так довго, так болісно, ​​так трепетно.

Чекали, сподівались. Але сталося щось незрозуміле — першим до обіцяного раю ввійшов не релігійний герой того часу, а розбійник, відданий на ганебну смерть, розіп’ятий поруч із Христом за найтяжчі злочини.

Таїнство гріха

З усіх таїнств моє найулюбленіше — таїнство гріха. І — ні, тут немає помилки. Я просто захоплююся грішниками. Зворушено дивлюся на щирість їхніх падінь і зречень. Вони такі справжні! Настільки чесні в своїх провинах, наскільки я лицемірний у своїх чеснотах.

Можливо, саме тому такий не маркетинговий Христос обирає не світ релігійної еліти, а світ вигнанців, прокажених, розпусниць і невдах, приймає їх до гурту учнів і послідовників, називає друзями. Він розділяє з ними хліб і біль помилок. Бог, Який прийшов у світ, не соромиться стати Розбійником серед розбійників, щоб звільнити Варавву і… мене.

Пригадую літургії в жіночій колонії. Цю тишу — абсолютну та глибоку. Цей стан — на дні. Коли нікуди поспішати й нічого більше втрачати. Прізвище, ініціали, номерок на робі. Це — парафіянки без сумочок. Це тобі не недільні дамочки й бабусі. І Чаша Христова — ковток повітря в процесі робочого дня, просто посеред зміни, коли тебе відпустили «на годинку». Тому немає сенсу в зайвих розмовах і, напевно, не такими актуальними виглядають пишномовні проповіді священника. Після «Святая святим» не виникає традиційної «рекламної паузи», як це буває в нас. Нічого зайвого. Складається враження, ніби це останнє Причастя в їхньому житті. Тому мені не зовсім зрозуміло, хто з нас на волі — ми чи вони?

Тут, на самому дні, в глибинах пекла, вони вільніші за нас, адже з цих глибин Господь ніколи не йде — щоб у найостанніший момент дати кожному, хто впав, іще один шанс. У наших же «висотах» ми давно перестали «кричати» в молитвах і жадати Бога й разом із цією жагою та криком душі втратили обітовану свободу.

Пам’ятаєте? Зона в «Сталкері» Андрія Тарковського пропускала не поганих, а нещасних — тих, кому більше нікуди йти. У цьому й полягає таїнство гріха — в нещасті. Коли ти спробував усі «радощі» світу й залишився біля розбитого корита, коли в повній порожнечі біль душі сильніший за будь-які фізичні муки. Пригадую цілком сучасного й прогресивного тінейджера, який одного звичайнісінького понеділка під час літургії забіг до храму й прожогом кинувся до священника біля сповідального аналоя: «Не можу! Допоможи! Помираю!» Такий сильний і молодий, а вже помирає…

Якщо побита гріхами й помилками, але все ж таки жива, людина лежить на самому дні, це означає, що, на щастя, вона поки ще не на цвинтарі. Адже біль — ознака життя. Саме в такі моменти часто й відбувається прозріння. Як у пісні Гребенщикова:

«Серебро Господа моего…

Серебро Господа…

Выше звёзд, выше слов

Вровень с нашей тоской».

Вище від будь-яких слів і зірок — наша туга. Туга за добровільно втраченим раєм. Однак саме тут, на дні відчаю й туги, Христос чекає, щоб обійняти того, хто впав, як батько обійняв блудного сина. Щоби зігріти, щоб утішити.

З глибини туги й болю розбійник на хресті розгледів у зганьбленому та всіма проклятому, закривавленому злочинцеві Бога. З «висот» мого досвіду богоспілкування я поки що не зміг упізнати Бога в усмішці свого сина.

Саня та Семен

У пам’яті часто постають два персонажі моєї неофітської юності — того періоду, коли я свято вірив, що воцерковити всіх однокласників і навіть усю школу цілком можливо. Ці два персонажі ніяк не пов’язані один з одним і, швидше за все, навіть не були знайомі. Але їх об’єднувала одна спільна риса — вони не вписувались у суворі рамки освітньо-дисциплінарного процесу, випадали з норм поведінки. Такі собі «розбійники» підліткового рівня.

Саню регулярно викликали до директора — то за вчинену бійку, то за зірваний урок, то за публічне хамство на адресу вчителя. Постійно червоний, завжди з розірваним піджаком — він не відчував ґрунту під ногами й був абсолютно чесним і спокійним у своїх позиціях. Щира добра усмішка не сходила з його обличчя практично ніколи.

У свої чотирнадцять він ловив попутні вітри, розсікаючи на старенькій батьківській «Яві» — власне, в «Яві» Саня розбирався куди краще, ніж я в геометрії. Руки його були весь час у мазуті, за що його особливо любила моя бабуся. Вона взагалі любила всіх трудяг, а мене любила просто так, навіть незважаючи на те, що я ціле літо просиджував на веранді біля улюбленого магнітофончика й щось малював в альбомі. На своєму величезному, як нам тоді здавалося, мотоциклі Саня частенько тікав від ДАІшників. Тепер, коли це пригадую, мені здається, він просто жив саме своїм життям, а навколишній світ існував неначе паралельно, не перетинаючись. Нехай це життя й було зухвалим, вибухонебезпечним і швидкісним.

Як не дивно, саме Саня чи не єдиний сприймав мої неофітські розповіді про Бога цілком серйозно. Мало не щовечора ми сиділи з ним під сусідською черешнею, яку щойно обдирали, голосно сміючись, і розмовляли на метафізичні теми. І він постійно про щось запитував.

За деякий час я подарував Сані молитвослов та іконочку Богородиці. Пам’ятаю, молитвослов у нього теж був у мазуті. Отже — читав…

Другий, не менш цікавий герой моєї юності, — гопник Семен. Свого часу на районі його навіть побоювалися, але після якоїсь загадкової історії з розбитими вікнами в місцевому ПТУ він став ізгоєм у власній «зграї». Потім він просто-напросто випав із мого поля зору років на п’ять.

Одного разу, похмурого жовтневого вечора, я помітив скоцюрблений на покинутій гойдалці силует у сірій куртці. Це був саме силует. Тільки так можна охарактеризувати все, що лишилося від Семена та його минулого життя. Притулившись до іржавої труби, він «дихав» клеєм. У той момент він мене навіть не згадав — так само, як колись, у далекому минулому, просто так, під настрій, зарядив мені кулаком в обличчя. Тоді, до речі, багато чого було «просто так», заради забави. Якесь закомплексоване покоління 1990-х — «нічого не можу, тому що боюся, то й тобі не дам».

Усією вулицею ми якийсь час допомагали Семенові, підгодовували. Він ночував у підвалі п’ятиповерхівки — через «наркоманську справу» з власного дому його просто вигнали. На теплотрасі взимку стабільно тепло, і якщо світло в кінці тунелю — не ліхтарик у руках міліціонера, а лише очі місцевої квартирантки-кішки, ти почуваєшся безжурним щасливчиком.

І досі не знаю, які історії з життя Семена були правдою, а які вигадкою. Та точно знаю одне: він щиро хотів знайти вихід. До храму піти не наважувався, тому ми молилися з ним просто неба, де-небудь у тихому безлюдному місці. Говорили про Бога й читали Святе Письмо. Його цікавили не тільки шматок хліба і баночка з теплим супом, який ми щодня для нього готували. Семен дуже хотів урятуватися.

Та одного разу він зник. Згодом я зустрів його маму, і вона розповіла, що Семена за минулі злочини та крадіжки посадили на сім років.

Вельмишановний читач, цілком імовірно, очікує на красивий православний хепі-енд. Але ні… Ці історії не схожі на голлівудську мелодраму, швидше, на справжнє життя.

Востаннє рев Саниного мотоцикла я чув років п’ятнадцять тому. Саня безжально умчав на ньому в моє минуле й більше звідти ніколи не повернувся. На одній із вулиць цього ж минулого, десь біля хвіртки в очікуванні заповітної баночки з супом, залишився й Семен.

Здається, вони так і не дійшли до храму. Проте у безкрайньому світі порядних хлопців і дівчат вони — єдині на моїй пам’яті, хто туди принаймні йшов. Я називаю це «феноменом Сані та Семена».

«Я просто Його поважаю»

Я зустрічав зовсім небагато людей, які прийшли до церкви завдяки приголомшливим словесним маневрам якогось медійного батюшки, «бомбардуванню» православної матусі чи повчальним «страшилкам» бабці. Переважну частину з тих, хто нині приступає до Чаші Христової, привела сюди пані Реальність-як-вона-є. На сьогодні, як на мене, вона — найкращий православний місіонер на пострадянському просторі й не тільки.

На жаль, дуже часто наша дорога до Світла лежить через темні лабіринти помилок і падінь. Біль падінь витвережує — він навчає дивитися на людей не з висоти власних переваг, а з глибин поваги та співчуття, адже коли опиняєшся практично поруч із тим, кого вчора висміював або, вприкуску до різдвяної вечері, засуджував, раптом починаєш розуміти різницю між «поганий» і «нещасний». Це і є магія заповітного «бруду», в якому так чи інакше опиняється кожен із нас: вона вчить розуміти, любити, виправдовувати. Біль падінь відкриває для нас Бога.

У моїй пам’яті чомусь спливає наш місцевий «нічний метелик» — молода особа легкої поведінки, популярна в середовищі далекобійників з окружної траси. «В миру» її звали Єва. Кілька років тому вона стала приходити до храму, сповідатися, причащатися — без будь-якого страху опинитися в центрі уваги через свій екстравагантний «прикид».

Проте все складалося не так, як у «Житіях», де грішник розкаювався рішуче й назавжди поривав із гріхом. Спершу Єва абсолютно спокійно поєднувала звичний спосіб життя з недільними літургіями і все, що відбувалося поза стінами храму, називала простим і буденним словом «робота». Та з часом вода благодаті дедалі більше обточувала гострі кути душевного каменя, морок густішав, «робота» почала душити.

Одного разу я запитав у неї: «Навіщо ти причащаєшся?» Моє здивування було викликане явно суперечливими вчинками Єви і тим, що її історія ну дуже не дотягувала до класичних прикладів покаяння розпусниць. На що вона абсолютно спокійно відповіла: «Я просто Його (Бога) поважаю!» Зовсім не канонічна відповідь, погодьтеся.

Здається, ми й справді забули, що до Бога можна щось відчувати. Що з Ним можна просто розмовляти й навіть скаржитися Йому на життя, маленьку зарплату, погане самопочуття, депресію чи лихого начальника. Зате наші уявні камені подумки вже давно летять у Єву.

А може, ми забули й про першу та найголовнішу заповідь — Бога можна любити! Пам’ятаєте, як Христос говорив про блудницю: прощаються численні гріхи її за те, що вона полюбила багато (Лк. 7, 47).

На жаль, історія Єви не дотягнула до класичного жанру житій, однак цілком достукалася до мого серця.

P.S.

Я не прошу позбавити мене цього хреста. Не прошу в Тебе примноження хліба й риби, зцілень і чудес, адже колись насичені та зцілені нині кричать «Розіпни!».

Я не прошу. Тому що мені більше нічого не треба — я знайшов Тебе.

Бог — опльований, осміяний, закривавлений. Ти спустився за мною на непроглядне дно пекла. Згадай про мене в Своєму раю.

Просто згадай 

Протоиерей Александр Князюк, журнал "Отрок

Ілюстрація: Христос та грішница. Тіціан. 1512-15. 

 

Друзі! Ми вирішили не здаватися)

Внаслідок війни в Україні «ОТРОК.ua» у друкованому вигляді поки що призупиняє свій вихід, однак ми започаткували новий незалежний журналістський проєкт #ДавайтеОбсуждать.

Цікаві гості, гострі запитання, ексклюзивні тексти: ви вже можете читати ці матеріали у спеціальному розділі на нашому сайті.

І ми виходитимемо й надалі — якщо ви нас підтримаєте!

Картка Приватбанка: 5168 7520 0354 6804 (Комінко Ю.М.)

Також ви можете купити журнал або допомогти донатами.

Разом переможемо!

 

 

Видео

Как перестать бояться будущего?
Как перестать бояться будущего?

Список телефонов доверия для подростков. Детям необходима поддержка как родителей так и учителей. Для этого в Киеве работает множество телефонов доверия, позвонив на которые можно получить консультацию и необходимую психологическую помощь.

Наши питомцы очень нуждаются в финансовой и материальной помощи. Монастырь не в силах помочь такому количеству животных своими силами, поэтому обращаемся ко всем неравнодушным людям с просьбой помочь нашим животным в это трудное для них время.

Для благотворительного проекта по разработке православной духовной атрибутики требуется помощь дизайнера !

По этому номеру телефона вы можете получить квалифицированную консультацию по вопросам относительно туберкулеза...

Огласительные беседы желающими принять Святое Крещение!!!

Приглашаем всех желающих в Студию детского творчества при храме святителя Григория Богослова! В Студии работают две школы: Школа живописи и Школа прикладного искусства.

В храме свт. Луки Крымского каждое 2-е воскресенье месяца проходят молебны с акафистом Божией Матери Неупиваемая Чаша, о страдающих от алкогольной, табачной, наркотической, игровой зависимостей и любящих их близких людей.

До уваги батьків особливих дітей! Проводиться набір діток в «Центр змішаного типу для дітей з функціональними обмеженнями» ГО «Родина»

Розшукуємо пацієнтів з онкологією, які зіткнулись з проблемами у лікуванні, а саме: нестача ліків, зловживання з боку медперсоналу, перепродаж ліків по завищених цінах тощо.

Запрошуємо вивчати мову жестів!

Участились случаи мошенничества в сфере помощи онкобольным детям. Мошенники, представляясь родителями больных детей просят помощь на лечение.

Благотворительная продажа работ (картин, поделок, аппликаций) сделанных руками детей и волонтёров на Изостудии при Институте рака ул. Ломоносова 33/43

Волонтерское движение "Молодость неравнодушна" существует на ваши пожертвования. Ваша помощь значит, что мы сможем продолжать работу!